Дніпро — місто-форпост української державності

Квітень 25, 2017
Розкажіть друзям:

Які існують історичні міфи про наше місто, як його сприймають військові та що може з’явитись нового у музеї АТО читайте у нашому першому інтерв’ю з проекту “Дніпряни про місто”. Своїм баченням міста та його бренду ділиться директор Інституту історії Дніпра, учасник російсько-української війни Олег Репан.

Які асоціації у вас виникають при згадці нашого міста?

Насамперед, два вектори асоціацій: бачення міста, як містянина, та, як історика. У першому векторі – це місто, основний напрямок якого – металургія; закрите місто, де розміщене ракетне виробництво. Це речі, які виникають без рефлексії.

У другому векторі – це, по-перше, образ міста з глибинним козацьким фундаментом, а, по-друге, дуже динамічний розвиток міста в останні роки, зміна його зовнішнього вигляду. І хоча я проти цього, бо це нищить культурну спадщину, але розумію, що це свідчення того, що місто живе і розвивається.

Які на Вашу думку у нашого міста є візуальні образи?

Це мости. І з того, що є неприємним для мене, але стало символом сучасності – це 2 башти-«олівці». Тут мало би бути більше смаку. Для мене також – це високий правий берег Старого Кодаку. Мої колеги порівнюють Дніпро з Києвом, але зазначають наявність величезного приватного сектору та велику присутність промисловості у пейзажі. «Цього міста мости, з яких кожний – мов оберіг, що напружено все вдивляються та й на схід» – писав  мій друг Роман Трифонов про наше місто.

Які історичні стереотипи існують про наше місто?

Перший стереотип – це однозначно те, що місто створила Катерина ІІ, але на рівні фахової історичної спільноти цей стереотип вже подолано. І це дуже важливо для свідомості дніпрян.

Коли ми говоримо про заснування міста у «катерининську добу» – ми отримуємо посил – прийшов хтось і зробив нам щастя. Якщо ми виходимо з того, що місто засноване в козацьку добу – ми отримуємо інший посил – прийшли сильні, ініціативні, активні, і зуміли зробити тут собі щастя. Так, потім був певний вплив імперського та радянського періодів, які загартували нас, але ми ніколи не змінювались. Ми були сильні, вольові, зуміли відродитися і, коли перед нами постав виклик у 2014 році, ми проявили свої питомі якості взявши відповідальність на себе.

Наше місто сформувалося на основі мережі козацьких поселень, які існували як на правому, так і на лівому березі Дніпра. Найдавнішим з таких поселень, яке має безперервний культурний шар, є містечко Стара Самарь, початки якої сягають першої чверті 16 ст. Досить багато археологічних знахідок датуються першою третиною-серединою 16 ст. Основою виникнення тут поселення стала наявність перевозу через Самару, а саме містечко обслуговувало як транзитну, так і місцеву торгівлю. На документальному рівні з 1688 року тут фіксується діяльність міського самоврядування.

Також існує стереотип про виключно радянську індустріалізацію нашого міста. Насправді, перша базова хвиля індустріалізації відбулася наприкінці XIX – на початку XX ст. за рахунок західноєвропейського (англійського, французького, німецького, бельгійського) капіталу. Саме тоді були побудовані промислові гіганти такі як сучасний «ЄВРАЗ», «КОМИНМЕТ» та інші.

Наше місто завжди сприймалося як радянське місто, і відповідно, цей стереотип був властивий і для мене також. Я його до 2014 року сприймав, як місто в глибині своїй «совєтське». Тобто я бачив українські складові в ньому, але бачив, що совок домінує. Для мене події Революції Гідності та АТО стали певним переламом в сприйнятті мого міста. Я не очікував, що в 2014 р. така велика кількість людей вийде захищати Україну в Дніпрі. Також мене вразила потужність добровольчого руху, яка була в Дніпрі, мене вразило, як мобілізовані дніпряни воювали в 2014 році. Дніпряни абсолютно впевнено, без вагань йшли в бій. Для них Дніпро — це місто-форпост, яке зупинило російську агресію.

Чим наше місто є привабливим для туриста?

Ми вже почали багато чого робити у цьому напрямку – це забезпечення туристичної інфраструктури зі звичайними туристичними маршрутами, екскурсіями по місту, бо нам є, що показати. Звичайно у міста попереду багато роботи у цьому напрямку але розвиваючи туризм у місті ми вирішуємо цим кілька завдань: і фінансових і гуманітарних. Людина, яка любить свою країну, знає свою історію не буде вестися на історичні провокації політиків.

Одним з пріоритетних напрямків розвитку туризму у нашому місті може стати промисловий туризм.

З другої половини XIX ст. в результаті «залізної лихоманки» наше місто перетворюється на значний промисловий, торгівельний та фінансовий центр. У нас є як і сучасні виробництва, так і ті, на яких ще зберіглося устаткування початку ХХ ст. У комплексі та при правильній подачі це може стати справжньою туристичною родзинкою нашого міста.

Я впевнений, що нам треба продовжувати розвивати напрямок «козацького» туризму. Ми, з точки зору навіть транспортного плеча, є ближчими до Києва, до Харкова, до Західної України. Ми можемо, навіть з точки зору логістики, бути більш привабливими, якщо розкрутимо щось, співмірне з брендом Хортиці. А для цього у нас є всі можливості. Також у цьому напрямку треба створювати цікаві тематичні заходи, фестивалі, такі як, наприклад Самар-Дніпро-Фест, Козак Фест, та інші. Ці заходи повинні бути цікавим для всього населення, а особливо для молоді. Не можу обійти увагою відкритий нещодавно музей АТО.

Команда, яка створила цей музей зробила фундаментальну роботу. Але за початковими планами там мала стояти БМП, або БТР з симулятором бойових дій. Тільки уявіть, на людину вдягають бронежилет, каску, дають в руки копію автомата, заводять туди та вмикають трансляцію зі звуками бою та іншими візуальними ефектами.

Як Дніпро повинен через бренд позиціонувати себе у світі?

Я вважаю, що нам не потрібного нічого вигадувати, а треба просто акцентувати увагу на сильних якостях нашого міста. Ми сильне, рішуче місто, яке не боїться труднощів і з впевненістю крокує у майбутнє.

Висловити своє бачення Дніпра Ви можете взявши участь у нашому соціологічному дослідженні: https://brand.dp.ua/anketa/

 

Розкажіть друзям:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *